♥ "I'm SPM Candidates :) Wish Me Luck.”
♥4 Ogos 2013♥

Thanks Follow saya

http://matcuoi.com♥Welcome to N.L's blog .. Blog ni sekadar tatapan untuk semua,kalau ada salah dan silap , tegur lah saya :'). Sambil tu , boleh la tengok blog kami ni .. http://our-beloved-us.blogspot.com/ . Terima Kasih "

Friday, December 2, 2011

Jumaat ~

Assalamualaikum ~

hyep to all cute and gentle readers !

Today i'm want t0 talk about Solat Jumaat .
*xyah nak bajet english sangat la .

Harini hari jumaat . Penghulu Segala Hari . Hari ini mungkin juga hari berlakunya kiamat !
*Saya masih kurang lagi amal . mari lah beramal banyak2 ek

Dah melalut dah . aku nak cakap pasal Solat Jumaat .

Seperti yang kita tahu , definisi Solat Jumaat ialah solat fardu (dua rakaat) yang dilakukan pada hari Jumaat menggantikan solat Zohor, dan ia dilakukan secara berjemaah selepas mendengarKhutbah Jumaat. Solat Jumaat itu hukumnya Fardu Ain, iaitu wajib dikerjakan atas setiap mukallaf lelaki dengan syarat-syarat tertentu.

Hari ni kan semua kaum Adam sepatutnya pergi Solat Jumaat . Tapi , ramai lagi lelaki yang tak pergi ?? ish3 . diorang semua ni tak takut dosa ke ??? lain la yang uzur kan ~

"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan solat pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi ke masjid untuk mengingati Allah [dengan mengerjakan solat Jumaat] dan tinggalkanlah berjual beli [pada saat itu]; yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui [hakikat yang sebenarnya]," (Surah Al-Jumuah : 9)

Ada riwayat mengatakan  :


"Barangsiapa yang meninggalkan solat jumaat 3 kali berturut-turut tanpa keuzuran dan dengan sengaja ,, sesungguhnya ALLAH akan menutup hatinya daripada mendapat petunjuk ALLAH . 
( Hadis Riwayat Abu Daud) .

So, kat sini .. nak cakap je , kalau x ade apa2 masalah tu pergi lah Solat Jumaat . Bukannya susah kan ?? Jangan lah nak ponteng2 ek . Dosa taw !!

Jieha_Yana just want to said :

  • pergilah solat jumaat dengan ikhlas ek
  • jangan lah ponteng . pergilah ajak rakan2 solat ek
  • Janganlah tidur time khutbah ek ! x cukup rukun solat .:D
2 jelah kot . x de bende un nak cakap sebenarnya . Kesian Sekian , Wassalam .

No comments:

Post a Comment